Zakładanie własnej działalności od A do Z

25 listopada 2023 Bez kategorii
Szara strefa

Autor: www.sxc.hu
Źródło: www.sxc.hu
Wybierając drogę kariery zawodowej wielu z nas wychodzi z zamiarem założenia swojej firmy.

Posiadanie własnej firmy (kredyt we frankach pozew) ma wiele plusów: pracujemy sami dla siebie, nie na osoby, którzy są nad nami, zyskujemy możliwość podejmowania własnych decyzji, kierowania rozwojem firmy, doboru pasujących nam partnerów i pracowników. Jak to się mówi: „sami sobie jesteśmy szefami”.

Niestety wiąże się z tym również wiele większych lub mniejszych trudności i ogólnie negatywnych aspektów, między innymi musimy sami ponosić wszelkie koszty, sami pokrywać ewentualne straty, do tego dochodzi również „papierkowa robota”, która dla większości z nas jest czarną magią no i znienawidzone przez wszystkich podatki, w których też nie zawsze jesteśmy obeznani. Założeniem tegoż tekstu jest właśnie przybliżenie chociaż części z formalności, które czekają tych z nas, którzy mają w planach zakładanie firmy.

Rejestracja firmy krok po kroku

Pierwszą czynnością, którą musimy wykonać, jest rejestracja firmy. Nie kojarzy się to zbyt dobrze, ale nie ma powodu do obaw – w roku 2012 Rząd dokonał wielu usprawnień w tej kwestii. Wszystko, co musisz zrobić, to kolejno:

1. Posiadać Pomysł (Czym miała by się zajmować firma i jakie ma w tej branży szanse na powodzenie?)
2. Wybrać formę działalności (Jaka będzie forma prawna działalności dla firmy?)
3. Zgłosić ją do Ewidencji Działalności Gospodarczej (Rejestracji Urząd dokonuje na wniosek zainteresowanego w oparciu o formularz CEIDG-1.)
4. Zarejestrować działalność w Urzędzie Statystycznym (Aby otrzymać numer REGON.)
5. Przygotować pieczątkę firmową (Na pieczątce powinny znajdować się następujące informacje: pełna nazwa firmy, siedziba, oraz numer REGON.)
6. Założyć firmowe konto (Dokonując wyboru banku dla swojej działalności, zwróć wyjątkową uwagę na wydatki stałe związane z prowadzeniem rachunku firmowego, wydatki na przelewy do US i ZUS, możliwość obsługi konta przez Internet, oraz rozmieszczenie bankomatów.)
7. Zarejestrować firmę w Urzędzie Skarbowym (Obecnie zgłoszenie do Urzędu Skarbowego wraz z doborem formy opodatkowania następuje w oparciu o zgłoszenie w ramach CEIDG-1 – i składane jest drogą internetową.)
8. Zarejestrować firmę w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (Zgłoszenie do ZUS następuje także w oparciu o wniosek CEIDG-1. Należy jednak zgłosić pracowników i osoby współpracujące do ubezpieczenia w terminie 7 dni od ich przyjęcia do pracy.)
9. Zgłosić działalność w innych urzędach związanych z rejestracją firmy (Zatrudniając pracownika należy w ciągu 14 dni powiadomić o tym Państwową Inspekcję Pracy. Kiedy planuje się otworzyć na przykład gabinet kosmetyczny lub sklep spożywczy, odbioru miejsca wykonywania działalności musi dokonać również Sanepid.)
10. Zaprojektować firmowe logo oraz stronę internetową.

Składki ZUS

Kolejną niepokojącą sprawą są składki ZUS, które są znaczącym, comiesięcznym wydatkiem. Pozytywna wiadomość jest taka, iż osoby, które dopiero co zakładają działalność gospodarczą przez pierwsze 24 miesiące prowadzenia działalności mogą odprowadzać niższe składki na ubezpieczenia społeczne. Podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w tym wypadku jest zadeklarowana kwota, nie mniejsza jednak niż 30 procent kwoty minimalnego wynagrodzenia wynoszącego 1500 zł (w 2012 roku jest to kwota 450 PLN). Oznacza to, iż w 2012 roku co miesiąc do ZUS na ubezpieczenia społeczne będziemy musieli przekazywać 142,38 PLN. Ponadto, oprócz składek na ubezpieczenia społeczne, każdy przedsiębiorca  ma obowiązek płacić składki na ubezpieczenie zdrowotne. Łączna kwota ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego przez pierwsze 24 miesiące to 396,93 PLN. Zatrudniając pracowników należy też pamiętać o ZUS RMUA, czyli imiennym raporcie miesięcznym dla osoby ubezpieczonej (naszego pracownika, za którego odprowadzamy składki). Od 1 stycznia 2012 roku jesteśmy zobligowani przekazywać taki raport zatrudnionej przez nas osobie raz do roku.

Zawieszenie działalności

Chwilowy biznesowy impas – to problem, z którym często zmierzyć musi się polski przedsiębiorca. Co należy robić, jeśli nasza działalność nie przynosi pożądanych dochodów? Zawsze można zawiesić działalność na jakiś czas, zaczekać ,aż sytuacja na rynku się poprawi. Firmę zawiesić można na okres od 30 dni do 24 miesięcy. Gdzie uregulować formalności? Firmy wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego składają wnioski o zawieszenie firmy w sądzie rejestrowym. Natomiast osoby fizyczne składają podobny wniosek do Ewidencji Działalności Gospodarczej. Lecz, nie każda firma ma taką możliwość. Może tego dokonać tylko osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą (jednoosobowa firma) i fundacje, spółka czy wszyscy wspólnicy spółki cywilnej, o ile nie zatrudniają żadnych pracowników.