Jak skutecznie planować swój czas?

15 stycznia 2023 Bez kategorii
Czas jest najbardziej cennym i równocześnie bardzo trwonionym dobrobytem, w który jesteśmy wyposażeni. Sporo osób poświęca większą część czasu na zajmowanie się wieloma, na ogół bagatelnymi problemami oraz zadaniami, zamiast skupić się na niewielu, za to ważkich życiowo kwestiach. Na co zatem warto kierować uwagę, gdy planujemy swój czas?

terminarz

Autor: Complete Merchandise
Źródło: http://www.flickr.com

Kalendarz a5 – kto wybiera?

Często 20 proc. strategicznie spożytkowanego czasu i energii przynosi 80 proc. rezultatów. Przy formułowaniu celów a także planowaniu działań oraz środków, jakie pragniemy na nie poświęcić, musimy wyszukać w życiu zawodowym a także prywatnym 20 proc. czynników sukcesu i przyznać im najwyższy priorytet. Ogromnie ważne jest, czy bierzemy pod uwagę ważność danego zadania, czy też pilność. Obowiązki są podzielone na dwa kryteria: ważność (ma związek z naszą misją) oraz pilność (odnosi się do terminu zrealizowania danego zadania). Zadania ważne (mają strategiczne przesłanie, są zauważalne ze względu na ich pilność. To kwestie niecierpiące zwłoki, konieczne do zrealizowania w jak najbliższym wykonalnym terminie, kwestie pilne). Zadania istotne, jednak mało pilne (wymagają planowania, również te długoterminowe, kładą one znaczny nacisk na własny rozwój, poszukiwanie twórczych rozwiązań, delegowanie, dociekanie wiedzy, rozwój jak też szlifowanie osobistych wartości, tworzenie własnej misji).

Poszukujesz ekstra informacji, aby pogłębić swoją wiedzę na ten temat? Namawiamy do nowego tekstu. Wyszukasz go na portalu (https://transcomp.pl/) pod linkiem.

Obowiązki pilne, ale obojętnie (obowiązki te nie wnoszą istotnych treści do naszej misji ani kluczowych celów). Czynności z tejże ćwiartki powinno dzielić się z innymi). Zagadnienia nieistotne i niepilne (to tak zwane pożeracze czasu; m.in.: bezowocne surfowanie po internecie, przerzucanie kanałów w TV, chodzenie po galerii handlowej itp.).

Kalendarze firmowe
Natomiast biorąc pod uwagę działania, je również można przyporządkować odpowiednim ćwiartkom, gdzie: zarządzanie kryzysami jest to panowanie nad sprawami, jak: stres, chroniczny brak czasu dla siebie i rodziny, brak wypoczynku, wszelkiego rodzaju nałogi. Zarządzanie samym sobą jest to duchowa harmonia; utrzymywanie więzi familijnych, automotywacja. Zarządzanie cudzymi priorytetami jest to brak poczucia sensu przeprowadzanych działań, a także celu i misji, brak umiejętności tworzenia związków z innymi osobami, niedoceniane poświęcanie się pozostałym. Zarządzanie pożeraczami czasu jest to brak umiejętności samodzielnego troszczenia się o własne potrzeby, uzależnienia.
W organizowaniu sobie czasu ogromnie pomogą nam kalendarze firmowe, terminarze albo kalendarze książkowe. Zobacz na stronie