Czy tablice reklamowe zostaną zlikwidowane z większych miejscowości? Alternatywne sposoby reklamy.

Posted on 15 października 2018Posted in Działalność gospodarcza
Od kilku lat słyszy się o pomyśle zastosowania ustawy zabraniającej montowania wielkopowierzchniowych reklam w centrach miast. Racje brzmią na naprawdę ważne – psują piękno miast, zasłaniają ładne kamienice, stare miasto, są podświetlane jasnymi światłami, które przeszkadzają mieszkańcom. Każdy płot, balustrada czy nawet przystanek zamieniają się w słupy ogłoszeniowe. Przemierzając miasto po chodnikach mijamy potykacze z ogłoszeniami lokalnych przedsiębiorców. Jednak przedmieścia też nie wyglądają korzystniej – jadąc obwodnicami miast na poboczu zauważymy to samo – wolnostojące banery o różnej wielkości. Jakie inne formy reklamy zaistnieją i wyjdą na pierwszy plan gdy zupełnie usuniemy banery?

Jeśli miasta faktycznie wprowadzą ustawę, to pewne, że firmy sięgną po inne środki i znajdą inne kanały dotarcia do potencjalnych klientów. Prawdopodobnie zwiększy się ilość materiałów drukowanych, jednak w dużo mniejszym wydaniu niż banery reklamowe. Warszawa jest tego świetnym przykładem, bo jako jedna z pierwszych miast wprowadziła wachlarz innych technik reklamy, których uczą się od niej inne duże i mniejsze miasta. Przykładów na to jest wiele – firmy, na przykład na tej stronie, aby być zauważone, stosują nietypowy, ale świetnie widoczny rodzaj ulokowania – np. przez szczudlarza lub kolorową maskotkę firmy. Niestety, nasila się też natrętne ulokowanie (do skrzynek pocztowych, za wycieraczki aut). Niektóre firmy inwestują w rozdawanie malutkich, ale pięknie wydrukowanych kalendarzy przed rozpoczęciem nowego roku, a przed wrześniem – planów lekcji z logotypami np. większych szkół językowych, prywatnych przedszkoli albo placówek oferujących zajęcia dodatkowe dla dzieci i młodzieży.

billboard reklamowy

Autor: David Howard
Źródło: http://www.flickr.com

Dobrze zaprojektowana grafika i ładnie wydrukowane ulotki będą cieszyć oko, ale wszystkie druki mają to do siebie, że są ulotne i niewiele trzeba, aby wylądowały w koszu na śmieci. Nie ma żadnej gwarancji, że nawet kolorowe, rzucające się w oczy projekty graficzne, spójne wizualnie z logotypem i kreacją firmy, skupią naszą uwagę na dłużej. Nadejdzie teżzalew innej reklamy zewnętrznej – blokujących miejsca parkingowe samochodów z rodzajem przyczepki z wielką reklamą lub reklamą na dachu samochodu czy potykaczy. Możliwe, że zwiększy się też reklama w prasie, choć uważa się, że nie przynosi ona pożądanych rezultatów.

Agencje reklamowe są zdania, że główną zaletą banerów jest to, że wszyscy poruszający się ulicami miast – czy to na własnych nogach, czy samochodem, czy komunikacją miejską, je zauważają. Oczywiście bardzo dużo osób uważa, że musi na nie patrzeć, ale nie widzi, czego dotyczy reklama i że nie rejestruje tego, co reklamują banery reklamowe. Warszawa ma taką ilość mieszkańców, a reklam ciągle przybywa, więc na pewno działają na wybory konsumentów i rolę odgrywa tu podświadomość i rejestrowanie obrazów nawet, jeśli patrzymy na nie tylko przez ułamek sekundy. Reklama to kreatywna branża, jeżeli ustawa naprawdę obejmie dane miasto, alternatywy pojawią się szybciej niż myślimy.